Lancaster County - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Jan en Anneke Ellen - WaarBenJij.nu Lancaster County - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Jan en Anneke Ellen - WaarBenJij.nu

Lancaster County

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

28 Januari 2014 | Verenigde Staten, Lancaster

Hoi allemaal,

Het is hier nu avond een uur of 9, net lekker gegeten en een hotel geboekt al voor de volgende 2 nachten in Washington DC. En ja Mirjam, wij zijn zeker van plan om ook dat laatste stuk te gaan lopen, dus WEL alles zien bij het Witte Huis.!!!!

Eerst even over het vorige blog, diegene die goed hebben opgelet zagen dat ik Lancaster California had aangeklikt als locatie, maar dan had onze auto toch echt vleugels moeten hebben om in een paar uur helemaal naar de andere kant van land te komen. Het is natuurlijk Lancaster in Pennsylvania !!

Sommige weten wel dat ik graag boeken lees van Beverly Lewis, haar verhalen spelen zich altijd af in Lancaster County en gaan over het leven binnen de Amisch gemeenschap daar. Het is dus heel leuk om nu in die county rond te lopen/rijden en alle straatnamen te herkennen of plaatsjes, de manier van huizen bouwen (familie blijft op de plaats, men zet er gewoon een kleiner huisje tegen aan, vaak meerdere), de koetsen (die tussen de auto's rijden gewoon op drie banen brede wegen en stoppen voor het stoplicht), de paarden (een vrij klein wat ruig paard een echt werkpaard,zeg maar), wasdag, de Dutch Bridge (houten brug met een dak er boven) jurken, steps ( ze mogen wel op een step rijden maar niet op een fiets), geen stroom, witte huizen en witte hekjes, huizen ver van de doorgaande weg,jurken, gebedskapp, strooi hoeden, zwarte pakken, witte en blauwe overhemden, groene, blauwe en donkerrode jurken, quilt, bakken en koken en nog veel meer. Alles volgens strenge regels die wij ons niet voor kunnen stellen maar als je hier geboren bent en er in op groeit is het toch anders. Het is een heel hechte, toch wel gesloten gemeenschap die je moeilijk op de foto kan zetten omdat ze dat niet willen en wij geen inbreuk willen doen op hun privacy.

We zijn eerst naar het bezoekerscentrum gegaan om meer te weten te komen hoe het werkt, nou het heeft duidelijk 2 kanten de" kermis kant" en de "echte kant". Er is een huis, school, winkel enz nagebouwd die kun je gaan bekijken om meer te weten te komen over de manier waarop het dagelijks leven hier toe gaat. Maar als je al veel weet over dit dagelijks leven dan is toch het advies, ga de county in, neem je auto en ga de binnenwegen op, rij naar Bird in a Hand, rij over de Dutch Bridge maak foto's van alles wat je tegen komt, maar liever niet opvallend en niet van de mensen zelf die vinden dat niet prettig. Dat laatste hebben wij gedaan echt heel leuk om te doen ondanks dat het nu winter is en er veel sneeuw ligt. Je ziet dus weinig mensen buiten maar je ziet de boeken die je hebt gelezen gewoon tot leven komen, echt leuk voor de liefhebber.

In Lancaster zelf proberen ze alles commercieel te maken veel zaken worden verkocht als Amisch, maar met een label van Made in China !!
Aan het eind van de middag, koud, verkleumd, maar voldaan naar ons hotel terug.

Ik moet nu eerst wat foto's verwijderen van het begin van het blog want ik kan er niet meer bij plaatsen, als het mij lukt dan plaatst ik nog wat foto's.

Groetjes Jan en Anneke

• 28 Januari 2014 - 11:15

Lindsey:

Wat ontzettend gaaf!!!!
    Toen ik die foto van zo'n brug zag moest ik denken aan zo'n passage uit een van die boeken die ik van jou had geleend: dat ze bij zo'n brug elkaar weer voor het 'eerst' zagen. Hij was erachter gekomen dat hij toch Amish was en dat het meisje waar hij verliefd op was geworden zijn beste vriendin van vroeger was.. hij was gevonden door English mensen en opgevoed als English, ja toch?? Geen idee meer welk boek dat was!
    Helaas geen springvorm gevonden, dus ik haal hem van huis :)
    Ik had trouwens al dagen geen mail ontvangen dat er weer een blog was geplaatst, kennelijk dacht gmail dat die notificaties spam waren ;) dus ik mocht net lekker 5 verslagen lezen!
    Geniet lekker van de sneeuw.. ik wacht nog met smart dat het hier mag gaan vallen! Maar denk dat ik dan lang mag wachten ;)

Liefs, Lin, Evalynn en Noraly en ik zal Nick vanavond alle verslagen laten lezen die hij ook gemist heeft ;)