In Atlanta - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Jan en Anneke Ellen - WaarBenJij.nu In Atlanta - Reisverslag uit Atlanta, Verenigde Staten van Jan en Anneke Ellen - WaarBenJij.nu

In Atlanta

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Jan en Anneke

09 Februari 2014 | Verenigde Staten, Atlanta

Hoi allemaal,

Hoop dat jullie een fijne zaterdag hebben gehad, die van ons zit er ook bijna op. We zitten nu in een hotel in Atlanta, waar we vandaag naar toe zijn gegaan met Bobby en Astrid. We zouden eerst alleen naar Stone Mountain gaan in Atlanta, maar er is zovee meer te zien daar, dus besloten om een hotel te boeken daar en er een heel weekend van te maken. Dan heb je meer tijd om dingen goed te bekijken.

We zijn in 's ochtends naar Atlanta vertrokken, lekker gezellig de mannen voor in en Astrid en ik achterin, konden wij lekker kletsen. Als eerst zijn we naar de Atlanta Cyclorama geweest. Meer dan mooi, echt waar. het is net als panorama mesdag, maar dan met een ander onderwerp. Het is The Battle of Atlanta, een memorie van the Civil War, op 22 Juli 1864. Voor je ogen speelt zich eigenlijk in 3D een dag van de veldslagen af tussen de Confederals en de Union Troops. Aan het einde van die dag waren er in totaal 12000 injured or dead en missing soldaten.

Het doek is uitgerold langer dan de omtrek van een football stadium. Het is hoger dan gebouw van 5 verdiepingen. Het is ooit gemaakt om te gebruiken als een soort van reclameposter voor een man die graag president wilde worden in het begin van de vorige eeuw (ben zijn naam ff kwijt). Uiteindelijk is het in stukken verkocht voor heel weinig geld, en daarna uiteindelijk door een rijke man in Atlanta in zijn geheel weer gekocht en aan de stad geschonken als een levende herinnering van een stuk historie van Amerika. De voorgrond en het doek gaan geheel in elkaar op en je kunt begin nog eind van beide zien, zo mooi gemaakt. Jullie zullen zelf moeten gaan kijken, want je mocht binnen geen foto's maken, sorry. Maar zeker de moeite waard, zeker als je, net als ik, de boeken gelezen heb over deze periode in Amerika of de films die er over zijn gemaakt. Een aanrader.

Daarna door naar Stone Mountain, geen idee dat het bestond. Het is ook in Atlanta, dus ook dat was een verrassing. Het is hele hoge berg van graniet, die uit de aarde naar boven is gebarsten, zo moet je dat zien. Het is plat van boven en loopt vrij stijl naar beneden. Je kunt er op komen dan heb je een waanzinnig uitzicht over de stad. Probleem is wel, je moet naar boven om te genieten van het uitzicht en ja, ..........
Maar goed je moet je zelf steeds proberen te overwinnen en dat heb ik dus gedaan, ben in die wankele, piepende en schommelende kist gestapt en naar boven gesjeesd !!!! Moet wel eerlijk bekennen dat ik niets van de omgeving heb gezien, de mevrouw naast mij had hele mooie regenlaarzen aan met allerlei kleuren stippeltjes !!!
Boven was het werkelijk heel mooi, met een enorm uitzicht, we hebben daar een poosje rondgelopen, het is heel, heel groot. Moeilijk vast te leggen op de foto.

Op de zijkant van de wand hebben ze een soort van schilderij uitgehakt, van Generaal Robert E Lee, Jefferson Davis en ik dacht Stonewall Jackson, kan de namen niet terugvinden, maar van de eerste 2 ben ik zeker. nummer 3 moet je maar ff nakijken als je het precies wilt weten.
Het was bedoelt als een soort van monument voor de Civil War, maar tegenwoordig hebben ze er een soort van evenementen park van gemaakt, met in de zomer lasershows en in de winter een ijs/sneew paleis. Moet eerlijk zeggen dat ik dat erg jammer vindt, het is een stuk natuur heel mooi en bijzonder, daar zet je geen kermis naast, maar ja, lands wijs lands eer.
Ook het feit dat het betrekking had op de civil war, om de berg hebben zich de meest bloedige veldslagen afgespeeld, maakt dat veel mensen daar niet langer een link mee willen hebben, een beetje ontkennen van je historie. Jammer maar waar, ik heb dus toch maar een rebelflag pin gekocht voor mijn hoed, die van de yankees had ik al. Elk verhaal heeft 2 kanten en historie is zoals het is die kun je niet veranderen, volgens Bobby.

Nog lekker uit eten geweest met elkaar, begonnen met een "uienbloem" is een reuzen ui die ze in stukken splijten en dan frituren met een laagje er om heen, erg lekker, niet in je eentje opeten, dat is slecht voor je nachtrust.

De huizen van vandaag, die op het hoogje staan waren 15 jaar geleden nog krotten in een achterstandswijk. Tot ze ontdekt werden door de rijkere, ze lieten ze opknappen en wonen er nu zelf in. De prijs is vele malen over de kop gegaan.

Nou ik ga nog lekker ff op bed hangen voor we gaan slapen, voor jullie straks al vast een fijne zondag en tot de volgende keer.

Groeten Jan en Anneke

• 09 Februari 2014 - 14:29

Sam:

Wauw,wat prachtig daar.en dat uitgehakte schilderij dan!
    Ik vind het wel heel stoer van je Anneke dat je naar boven bent gegaan,alleen al van die foto zou je spontaan hoogtevrees krijgen.

Veel plezier nog

Groetjes Ernst,Sam,Kely,Esmee en Tessel